تحولات لبنان و فلسطین

کودکانی که با کوچک‌ترین بهانه دست به کتک زدن دیگران می‌زنند، می‌دانند که "زدن" کار خوبی نیست اما برای انتخاب واکنش مناسب در موقعیت‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شوند.

کتک زدن ممنوع!/ راهکارهایی برای اصلاح بروز خشم در کودکان

کودکانی که با کوچک‌ترین بهانه دست به کتک زدن دیگران می‌زنند، می‌دانند که "زدن" کار خوبی نیست اما برای انتخاب واکنش مناسب در موقعیت‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شوند. در این شرایط لازم است والدین با علم و آگاهی، جایگزین‌هایی را پیش پای فرزندشان قرار دهند.

یکی از دغدغه‌های والدین در سن ۲ الی ۵ سالگی فرزندشان این است که چرا آنها هنگام قرار گرفتن در کنار کودکان دیگر، دست به رفتارهای خشونت‌آمیز از جمله برخورد فیزیکی می‌زنند و پدر و مادرها چطور می‌توانند این اتفاق را متوقف کنند.

طبق گفته کارشناسان، این رفتار کودک می‌تواند ناشی از محیط یا اقتضای سنیشان باشد که لازم است والدین با رعایت نکاتی به کودک بیاموزند که رفتار دیگری را جایگزین کتک زدن کند.

گاهی والدین برای اینکه فرزندشان از برخورد با دیگران دور باشد، از بردن او به مکان‌هایی که ممکن است کودکان دیگر حضور داشته باشند، پرهیز می‌کنند؛ به عبارتی برای فرزندشان نوعی محدودیت ایجاد کرده و گمان می‌کنند این کار می‌تواند روش اصلاح خوبی برای فرزندشان باشد! با اینکه این رفتار تنها صورت مسئله را پاک می‌کند و چاره کار نیست. کودک باید در جامعه حضور داشته باشد و یاد بگیرد در شرایطی خشم و احساسات خود را کنترل کند.

در این مطلب چند نکته مهم و کاربردی خطاب به والدین گردآوری شده است تا به واسطه آن، کودکان بتوانند ارتباط بهتری با محیط اطرافشان داشته باشند.

در دعواها دخالت نکنید

هنگامی که فرزندتان با همبازی‌اش دعوا می‌کند، به بحث ورود نکنید و اجازه دهید کودک احساس شخصی‌اش را درک کند؛ به عنوان مثال اگر حس می‌کنید حین بازی به فرزند شما ناحقی شده، این احساس را به زبان نیاورید و بگذارید فرزندتان با فرمان خود پیش برود. مطمئن باشید اگر فرزند شما به این نتیجه برسد که در بازی مظلوم واقع شده، می‌تواند حق خودش را بگیرد. به زبان آوردن این قضاوت که حق کودک شما را نداده‌اند، خشم کاذبی را در فرزندتان ایجاد می‌کند و میل دوری و نفرت از جمع دوستانه‌ را در او افزایش می‌دهد. احساس نگرانی، ترس و خشم شما تاثیر مستقیم و شدیدی بر فرزندتان دارد و می‌تواند رفتارهای پرخاشگرانه او را تشدید کند.

کودک را قضاوت نکنید

اگر شاهد لحظه‌ای هستید که فرزندتان با کودک دیگری دعوا کرده و او را کتک می‌زند، به هیچ عنوان در آن لحظه به او برچسب "قلدر" و "بدجنس" نزنید. این لغات، قبح و زشتی کارش را کمرنگ می‌کند و کودک متوجه نمی‌شود کار بدی انجام داده است. به جای این رفتار بهتر است در ابتدا او را از صحنه خارج کرده و در خلوت با او صحبت کنید. برخلاف عقیده برخی افراد که گمان می‌کنند کودک متوجه حرف بزرگ‌ترها نمی‌شود و منظور آنها را درک نمی‌کند، صحبت منطقی یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند کودک را متوجه رفتارهای خود کند.

دلیل خشم را جویا شوید

فرصتی مناسب را انتخاب کنید و از کودک دلیل رفتارهایش را بپرسید. پس از دریافت جواب اول با او همدردی کنید و راهکاری بهتر از کتک زدن به او ارائه دهید. همدردی کردن و درک احساس کودک به او حس خوبی منتقل کرده و کمک می‌کند تا راه حل جایگزین والدین را راحت‌تر بپذیرد.

راه درست را نشان دهید

متخصصان می‌گویند: انسان‌ها از زمان تولد می‌دانند که چه کاری خوب و چه کاری بد است! اما دلیل رعایت نکردن دانسته‌هایشان این است که تا سال‌های ابتدایی زندگی نمی‌دانند در موقعیت‌های مختلف چه کاری را باید انجام دهند.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که تمام کودکان پس از کتک زدن دیگران ابراز ناراحتی و پشیمانی می‌کنند و دلیل این موضوع همان علم به بد بودن ذات این کار است؛ بنابراین لازم است که والدین بلافاصله بعد از واکنش اشتباه کودک به یک مسئله، پاسخ درست را به او ارائه کنند.

منبع: Happy Family

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.